Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Minnen från förr

Det blev på många sätt en känslosam upplevelse att gå in i Mormors lägenhet. Allt såg nästan ut som när hon bodde där med undantag från några säckar och lådor då mamma och pappa börjat det stora arbetet med att tömma lägenheten. Jag vet själv knappt vad jag ska skriva för allt kände så surrealistiskt och märkligt. Det kändes fel att rota i hennes skåp och lådor, att titta bland hennes privata tillhörigheter. Jag insåg att när jag någon gång är borta så kommer någon göra detsamma hos mig. Jag bläddrar i ett block där hon skrivit var jag bodde sist, den där kantiga men ändå mjuka handstilen skriven med blyerts som hon alltid använde. Hon skrev det för att hon brydde sig. Det finns en omtanke i alla små avtryck hon lämnat i lägenheten. Vi hittar våra syslöjdsprojekt lite varstans, vykort från resor som jag skickat, mina publicerade noveller i barnens jultidning har hon omsorgsfullt stoppat undan i en hylla och till och med lagt en liten lapp så hon direkt hittar dem. Plockar åt mig en av hennes pandor som hon hade stående på fåtöljen, hon har tre pandor, varsin till oss barnbarn. Jag tar några gästhanddukar och de luktar Mormor, precis som när man var liten och sov över på madrassen framför teven, alltid ett sånt äventyr. 
Jag hittar en låda full med foton. Mormor älskade att fotografera och har varit flitig med kameran på varenda kalas och släkttillställning. Jag satt länge och tittade på alla foton, det gjorde mig lycklig. 
Här är ett gäng foton från min barndom som jag delade på Snap och tänkte dela med mig av till er. 


Mamma blev smått förskräckt när hon såg detta foto på mig när jag balanserar på flaket till min första cykel. Mormor var redo med kameran men hade nog ingen tanke på hur farligt det egentligen såg ut. Till höger är jag och mamma. 



Glad Emelie & en bild på mig och Syrran, förmodligen med påskgodis i handen. Gottegrisar!



Märkligt att jag minns faktiskt den där gula klänningen med puffärmar när jag ser den på bilderna. Här ser jag lagom engagerad ut när jag "poserar" i klänningen framför kameran. Till höger är jag på promenix i solen med Mamma och plockar sommarbuketter. 



Två sidor av samma mynt. Oseriösa Emelie & "fina väluppfostrade" Emelie, haha bilden till vänster är fantastisk. 



Här är jag i mitt rum och pysslar.



Jag påminde lite om Pippi när jag var 5-6 år gammal. Det där röda håret är betydligt ljusare idag. 

Kommentarer

  1. åh det är fint att minnas tillsammans, men skulle aldrig klara av att packa ihop en lägenhet alldeles själv.

    SvaraRadera
  2. Så fina kort och minnen<3

    Kramar till dig!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Pumpkin